توجه : برای دریافت پشتیبانی سریعتر، لطفا از طریق ابزاری که در سمت راست - پایین سایت به رنگ نارنجی اضافه شده است استفاده شود. در صورت عدم امکان استفاده از آن (به هر دلیلی) از طریق «تلگرام» نیز جوابگو هستیم

شرکت ممتاز دانه > مقالات > مزیت استفاده از پودر ماهی در جیره ی غذای ماهی چیست؟

مزیت استفاده از پودر ماهی در جیره ی غذای ماهی چیست؟

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
مزیت استفاده از پودر ماهی در جیره ی غذای ماهی چیست؟

پودر ماهی

بیشتر پودر ماهی از ماهی های تجاری تشکیل می شودکه به علت کوچکی، فراوانی استخوانی و روغن قابل استفاده ی انسان نمی باشد و همچنین درصد نا چیزی از آن حاصل فرایند کارخانجات تهیه ی غذای دریایی می باشند.

افزودن پودر ماهی به جیره ی غذایی حیوانات باعث افزایش ارزش غذایی و مطبوع بودن آن می شود بعلاوه باعث افزیش مصرف ،جذب و هضم جیره ی غذایی می شود.

اسید های آمینه موجود در خوراک ماهی باعث توازن و کامل شدن دیگر منابع حیوانی و گیاهی در جیره ی غذایی می شود که به نوبه ی خود باعث افزایش سرعت رشد و کاهش هزینه خوراک دهی می شود.

یک خوراک ماهی با کیفیت بالا ، قابلیت تامین و توازن تمام اسید های آمینه ضروری ، فسفولیپید ها و اسید های چرب مورد احتیاج برای حداکثر رشد و نمو و تولید مثل بخصوص برای لاروها و ماهیا ن مادر فراهم می آورد.

خوراک ماهی با کیفیت بالا اجازه ی این کار را به کاربر می دهد که جیره ای با ارزش غذایی فشرده برای رشد حداکثر استفاده کند.

کیفیت پروتئین موجود در پودر ماهی:

۶۰ تا ۷۰درصد از یک خوراک ماهی مطلوب را پروتئین خام  بر اساس وزن آن  تشکیل می دهد . از نقطه نظر یک متخصص تغذیه  دام استفاده از خوراک ماهی به عنوان یک مکمل پروتئین حیوانی جیره ی غذایی دام ترجیح داده می شود و مهمترین منبع پروتئینی در جیره ی غذای ماهی و میگو به شمار می رود.

هر رژیم غذایی کامل شامل مقداری پروتئین است اما ارزش غذایی پروتئین های موجود در جیره ی غذایی ارتباط مستقیمی با ترکیب اسیدهای آمینه موجود در پرو تئین ها و قابلیت هضم آنها دارد.

پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است.طی فرایند هضم اسید آمینه از پروتئین آزاد شده و وارد دستگاه گردش خون می شود .

حیوانات بیشتر از آنکه نیازمند خود پروتئین ها باشند به آمینو آسیدها نیازمند.

پودر ماهی و دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین های ساده هستند که به عنوان حاملان اسید های آمینه به داخل جیره ی غذایی عمل می کنند .

حیوانات پروتئین ها را از ۲۲ اسید آمینه تولید می کنند اما قادر به تولید همه ی اسید های آمینه در بدن خود نیستند و این نوع آمینه اسید ها باید حتما تامین شوند و در داخل جیره ی غذایی آن ها قرار داد که به این نوع اسید آمینه ها ، اسید آ»ینه های ضروری نام دارند.

نمای خوب اسید های آمینه موجود در پودر ماهی باعث جذابیت آن به عنوان یک مکمل پروتئینی می شود. پروتئین موجود در داخل سایر دانه های غلات و کنساتتره های گیاهی دارای تمام اسید های آمینه ضروری نمی باشند.

چربی های موجود در خوراک ماهی

چربی های موجود در ماهی می توان به دو بخش تقسیم کرد:۱.چربي غير اشباع (روغن ماهی) ۲.چربی ها اشباع (چربي هاي جامد)

اگرچه در طی فرایند تولید خوراک ماهی بیشتر روغن موجود در ماهی گرفته می شود اما چربی معمولا به میزان ۶تا۷ درصد بر اساس واحد وزنی در خوراک ماهی باقی می ماند و حتی می توان بازه ای بین ۴تا۲۰ درصد برای آن در نظر گرفت.

چربی ماهی دارای قابلیت هضم پذیری بالا برای تمام حیوانات دارد ویکی از منابع سرشار و مهم اسید های چرب و غیر اشباع  ضروری که شامل دو خانواده از اسید های چرب امگا۳ و امگا۶ می باشد.

انرژی موجود در پودر ماهی:

چربی های موجود در پودرماهی تامین کننده ی خیلی خوبی برای اسیدهای چرب ضروری می باشند بلکه تامین کننده ی خیلی خوب انرژی موجود در جیره ی غذایی نیز می باشند.از آن جایی که میزان کربوهیدرات های موجود در پودرماهی پس میزان انرژِی موجود در پودر ماهی به درصد پروتئین و روغن موجود در آن بستگی دارد و کیفیت و کمیت روغن ماهی در پودر ماهی بستگی به نوع ماهی ،فیزیولوژی ،جنسیت،مرحله ی تولید مثل،سن و عادت پودر ماهی صید شده و روش فراوری آن دارد.چربی موجود در پودرماهی و روغن ماهی به وسیله ی همه ی حیوانات به خصوص ماهی،میگو،طیور،خوک و نشخوار کنندگان مثل گاو و گوسفند و بز به راحتی قابل هضم است .