توجه : برای دریافت پشتیبانی سریعتر، لطفا از طریق ابزاری که در سمت راست - پایین سایت به رنگ نارنجی اضافه شده است استفاده شود. در صورت عدم امکان استفاده از آن (به هر دلیلی) از طریق «تلگرام» نیز جوابگو هستیم

شرکت ممتاز دانه > مقالات > کاربرد کنجاله گلرنگ در خوراک دام چیست؟

کاربرد کنجاله گلرنگ در خوراک دام چیست؟

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
کاربرد کنجاله گلرنگ در خوراک دام چیست؟

کنجاله گلرنگ

انواع دانه گلرنگ در جهان حاوی ۴/۵ تا ۲۸/۳ درصد چربی و  حدود ۱۸ درصد پروتئین و درصد زیادی الیاف (حدود ۴۵%) هستند که مقدار بالای فیبر آن عاملی محدودکننده در استفاده از آن در تغذیه حیوانات محسوب می شود.الیاف دانه گلرنگ حاوی حدود ۶۰ درصد فیبر خام و ۲۱ درصد لیگنین است

پروتئین کنجاله گلرنگ در مقایسه با کنجاله سویا پائین است، ضمن آنکه اسیدهای آمینه لیزین، متیونین و ایزولوسین آن پایین است اما منبع خوبی از بیوتین، ریبوفلاوین و نیاسین است. کنجاله گلرنگ یک منبع عالی فسفر و منبع خوبی از  روی و آهن است بطوریکه مقدار آهن آن ۳/۵ برابر کنجاله سویا بوده و از نظر ویتامینها نیز ضعیف تر از دیگر انواع کنجاله های پروتئین گیاهی است.

کنجاله گلرنگ با وجود فیبر بالای آن می تواند در جیره هایی که از نظر پروتئین فقیر هستند به عنوان جایگزین کنجاله سویا، پنبه دانه و یا کنجاله کتان مورد استفاده قرار گیرد.

کنجاله گلرنگ کمی تلخ بوده و طعم آن برای دام از جذابیت کمتری نسبت به سایر کنجاله های رایج برخوردار است، با این حال مخلوط کردن آن با سایر اقلام خوراکی می تواند به تحریک دام و خوردن آن کمک کند. کنجاله گلرنگ بخوبی در سیستم گوارشی گوسفند هضم و جذب شده و قوچ ها با اشتها آن را می خورند.